• 教育方針と特長
  • 私たちのめざすもの / YIKの特長
The Mission of Hiroshima YMCA
To assist in the development of children's minds,
spirits and bodies as they grow into active citizens of the future.
Spirit(心)・Mind(知性)・Body(身体)の調和した“真の国際人”を育みます。
With our carefully planned curriculum, children at YIK learn through their surroundings,
by feeling and exploring. We follow the Christian faith and place emphasis on giving rather
than receiving and believing rather than doubting.
These steps along with the four pillars of the YMCA,
Caring, Responsibility, Respect and Honesty,
provide a very strong base to support our unique curriculum.
英語を自分の言葉として語ることができる英語力を身につけます。
性格形成に大きく寄与する幼児期に、本物に触れる
最高の幼児教育環境の中で、感動する心を育てます。
キリスト教の教える「受けるより与える喜び」
「あれこれ思い悩まず信頼する喜び」を心の糧とできるよう育てます。
YMCAが人格形成に特に大切と考える4つの価値 Caring(思いやり)、
Responsibility(責任感)、Respect(尊敬心)、Honesty(誠実さ)の
しっかりとした土台の上にカリキュラムが作られています。
写真   写真   写真   写真
The Mission of Hiroshima YMCA
A home away from home
We are proud to provide a “home away from home”
for our students. The design of the
kindergarten and the choice of solid wood and natural materials allow children to relax
and enjoy their surroundings as they are learn.
YIK students all receive the lasting benefits of learning English through Zoo-phonics,
an internationally recognized, phonics-based language arts programme.
英語圏の幼稚園と同様の環境
英語圏の幼稚園と同様に、日々の生活の中で常に英語に触れ、
自然に英語を使う環境で生きた英語を学びます。
いろいろな文化を楽しむ中で豊かな国際感覚が育ちます。
ズーフォニックスで「聞く」「話す」「読む」「書く」の4技能をバランスよく習得します。
Total Education
YIK total education is not about simply reading flashcards,
but is a “real” educational experience which focuses
on language skills, memorization skills,
problem solving skills, academic skills, and physical education,
striking a necessary balance for the overall development of young learners.
Although these skills are intended for the future,
it is important for your child to start developing them as soon as possible.
We value total education, balance, and “real” experience,
and feel that our “Total Education” package will
help your child to secure a bright future.
トータル・エデュケーション(総合教育)
YIKのトータル・エデュケーション(総合教育)は、
フラッシュカードや詰め込みではない“ほんもの”を体験する教育です。
生涯に渡って必要な、言語能力、知的能力、記憶力、問題解決能力、身体能力などの
さまざまな能力をバランスよく引き出します。
それは将来の為であり、幼少期に体験する事が大切です。
“総合力”“バランス”“ほんもの”子どもたちの未来を見据えた、
“長期的視野に立った能力形成”を大切にしています。
Stimulating monthly themes
The children learn and explore through age-appropriate themes that change monthly.
Starting with the theme board on the classroom wall, themes extend into learning centre,
circle time, story time and field trips.
毎月のテーマは子どもたちの好奇心を刺激します
年齢に合わせた興味深いテーマを毎月設定し、五感を使うカリキュラム。
教室のテーマボードやLearning centre、Field trip(お出かけ)、Story time、
Circle timeなどのカリキュラムは、このテーマにそって工夫されています。
Individual care and specialized teachers
There are two or more qualified teachers in each class:
Manageable class sizes are maintained in order to
provide each child with individual care and attention.
Art, swimming, gymnastics, calligraphy and music classes are
all taught by teachers who are specialists in their field.
複数担任制+専門講師
外国人講師・日本人教諭の複数担任制で、
きめ細かく一人ひとりに対応します。
また、スイミング、体操、アート&クラフト、
総合音楽、書道・硬筆では、
幼児指導の経験がある専門講師による、
体系的かつ効果的な指導を受けます。
  写真
Dynamic and personal small group activities
We provide both Dynamic activities and Station activities in small groups with attention and care.
This is a weekly opportunity for the children to study a variety of subjects with visiting teachers.
Because of the small group sizes, all of the children can
enjoy activities like reading and writing in English,
YOGA programmes, calligraphy, guitar, rhythm play, motor skill programmes,
and under the supervision of specialist staff members, receive concentrated and balanced guidance.
Each part of the curriculum gives the children a chance to develop
and grow as young and curious learners.
大人数でダイナミックに、少人数できめ細やかに
写真   クラス全員で、ダイナミックに遊んだり、切磋琢磨する時間と、
少人数のグループに分かれる“ステーション”に分かれて、英語を読んだり、
書いたり、モータースキル(巧緻性)を高めるプログラムに取り組んだり、
ヨガ、書道、ギター、リズム遊びなど、きめ細やかな指導の時間のバランスの良さ。
それぞれのカリキュラムで適切な人数が設定してあるので、
子どもたちはのびのびと個性と能力を伸ばします。

The House System
Every child belongs to one of four “houses”: red, blue, green or yellow. Throughout the
year, members of the houses get together for lunches, birthday celebrations and other
special occasions. The houses are like big families. The older children take care of the
younger ones who in turn learn from their older peers.
Children also gather together in their houses
on special event days like sports day and the family picnic to enjoy a little friendly
competition and an extra feeling of belonging.
ハウスプログラム(縦割りグループ)
ハウス・デイ(縦割りグループで過ごす日)には、ハウス毎に
ランチをとったり、外遊びを一緒に楽しんだり、お誕生日の
お祝いをしたり・・・。ハウスのメンバーはYIKにおける家族です。
年上の子どもが、年下の子どもに思いやりを持って接し、
年下の子どもは年上の子どもの真似をし、憧れと尊敬の心を持つ。
異年齢での活動は、そんないろいろな気持ちを育みます。
写真
Red Zila Dragon family
ハウス・デイは
ハウスTシャツで。
写真
What house am I in?
Let's ask the Sorting hat!
Sorting hatに聞いて
みよう!!どの色の
ハウスになるかな?
写真   写真